Ik werd geëlektrocuteerd tijdens mijn reis door Thailand

Geëlektrocuteerd in Thailand

Het was 11 september 2016 toen ik de schrik van mijn leven kreeg. Ik was in Thailand aan het genieten van mijn allereerste rondreis totdat ik werd geëlektrocuteerd onder de douche.

Geëlektrocuteerd? Ja je leest het goed. Het was zondag 11 september toen we na een lange bus- en bootreis aankwamen op het prachtige en tevens ons laatste eiland Koh Tao. Wandelend over de wat onstabiele pier genoten we van ons uitzicht; het witte zandstrand met palmbomen en een helder blauwe zee.

Het Toscana Resort

We hadden ons voorgesteld één hotel te boeken voor de laatste vier nachten van ons verblijf op Koh Tao. Koh Tao is namelijk een klein eiland waardoor je gemakkelijk vanuit één plek heel het eiland kunt ontdekken. Ons oog was gevallen op het Toscana Resort en met wat afdingen zouden we vier nachten verblijven totdat we terug zouden reizen via Bangkok naar Nederland.

Door de nette kamers en het zwembad – met een waanzinnig uitzicht over de omgeving – hadden we het gevoel de juiste keuze gemaakt te hebben. We dropte onze spullen in onze kamer en besloten op zoek te gaan naar een scooter verhuurder waarmee we het eiland konden ontdekken. Gelukkig zat de dichtstbijzijnde al op zo’n tweehonderd meter.

We hadden de daaropvolgende dagen al helemaal uitgestippeld; op dag één zouden we met de scooter naar alle viewpoints gaan en souvenirs scoren voor de thuisblijvers. Dag twee zouden we alle prachtige grote en kleinere stranden afgaan en op dag drie zouden we langs de pier scooteren om te kijken of daar nog het een en ander te beleven viel.

Een scooter ongelukje

Om eventjes te wennen aan de scooter zijn we een stuk gaan rijden. Mijn reisgenoot zag het niet zitten om te rijden besloot ik voorop te gaan. Ik had immers in Nederland al vaak genoeg op een scooter gereden. Na een uur scooteren kwamen we bij een gigantisch stijle afdaling met scherpe bocht terecht waar we vanaf moesten. We besloten de afdaling en bocht langzaam te nemen aangezien er overal grind lag. Helaas vond de achterband het nodig om weg te glijden en zijn we gevallen. Gelukkig gingen we langzaam, maar mijn knie en elleboog hadden toch wat oppervlakkige schaafwonden opgelopen.

Lokale mensen schoten ons te hulp en begeleidde ons naar beneden, waar mijn schaafwonden werden ontsmet door de plaatselijke apotheek. Nadat de schaafwonden met alcohol waren schoongemaakt, besloten we terug te gaan naar het hotel. Hier konden we even bijkomen van de schrik. Aangezien ik nog onder het grind en zand zat, ben ik gaan douchen om de wondjes verder schoon te spoelen.

230 volt door je lichaam…

Na tien minuten douchen en twee keer de douchekop vastgehouden te hebben, pakte ik nogmaals de douchekop vast om het laatste wondje goed schoon te maken. Iets wat ik beter niet had kunnen doen. Ik werd namelijk verrast door een stroomstoot van 230 volt en wist direct dat het foute boel was. De douchekop kon ik niet meer loslaten… mijn hele lichaam was verkrampt… mijn zicht werd afgewisseld met zwarte vlekken… ik sloeg een soort kreet uit… en zag ineens het plafond.

Ik was als een plank naar achtergevallen, waardoor de douchekop uit mijn linkerhand werd gerukt. De doucheslang bleek vrij kort te zijn, wat mijn redding is geweest. Mijn reisgenootje hoorde mij gillen en is naar de deur gerend, maar kon er niet in… De douchedeur zat namelijk op slot. Gelukkig (en vraag me niet hoe) heb ik zelf de deur kunnen openen. Ik was compleet in shock.

Ik was in staat direct een vliegticket naar Nederland te boeken en naar mijn veilige thuishaven te vliegen.

De hulp kwam al snel, al kun je het niet echt hulp noemen. In Nederland zou waarschijnlijk de eerste hulp worden gebeld, maar in Thailand deden ze vrij weinig. Ze sloten de stroom af en mochten verhuizen naar een andere kamer. Een ding was zeker we zouden ons geld terugkrijgen, de scooter inleveren en de volgende dag verkassen naar een ander hotel. Na het hele gebeuren belde ik als eerst mijn vriendin en moeder. Ik wilde een veilige stem horen die zou zeggen dat alles goed zou komen. Ik was op dat moment doodsbang en nog steeds in shock… Zelfs bij het zien van de badkamerdeur werd ik hondsberoerd van angst. Je begrijpt dan ook wel dat ik die nacht geen oog dicht gedaan heb.

Tijd voor een ziekenhuisbezoek

De volgende ochtend nam mijn moeder contact op met de dokterspraktijk in Nederland. Die was héél duidelijk: “Ze moet zich direct laten controleren door een arts in het ziekenhuis”. Zodra ik het telefoontje kreeg van mijn moeder, ben ik dan ook meteen naar het ziekenhuis gegaan. Eenmaal in het ziekenhuis werd er een hartfilmpje gemaakt en werd mij geadviseerd rustig aan te doen en heel veel water te drinken om de afvalstoffen – die zo’n stroomstoot achterlaten – uit mijn bloedbaan te krijgen. De daaropvolgende dagen heb ik last gehad van enorme spierpijn en verkrampingen door mijn hele lijf. Pas dan besef je hoeveel impact een stroomstoot op je lichaam heeft. Ook de tintelingen en verkrampingen in mijn armen en benen hebben uiteindelijk 4 weken aangehouden.

Je snapt wel dat ik ontzettend blij was toen we, voor mijn gevoel, EINDELIJK naar Nederland gingen. Na het ongeval verlangde ik onwijs veel naar mijn veilige thuishaven, naar de plek waar ik me niet bang hoef te voelen. Die gehele laatste week had ik namelijk last van angst in het donker, angst voor de badkamer, angst om te douchen (wat ik uiteindelijk toch nog één keer gedaan heb die week om van die angst af te komen) en de angst om alleen te zijn.

Het besef komt later pas

Al met al ben ik er goed vanaf gekomen en ben ik dankbaar dat ik het kan navertellen. In Nederland heb ik de dag na mijn terugkomst een check gehad bij de dokter en is er nogmaals een hartfilmpje gemaakt. Dit was allemaal in orde (op spierklachten na)! Na het zien van de Nederlandse dokter kwam het besef pas dat ik er gewoon niet meer had kunnen zijn. De deur zat op slot en als de doucheslang net iets langer was geweest had ik dit artikel hoogstwaarschijnlijk niet meer kunnen schrijven. Die gedachte is best beangstigend en doet je weer beseffen dat je van ieder moment moet genieten want het kan zomaar over zijn.

Heb jij ooit zoiets bizars meegemaakt op reis of vakantie?

Volg:
Marjolein Egbers

De drijvende kracht achter Seeitasajourney.nl, dat is Marjolein. Haar creativiteit uit ze voornamelijk in woorden en fotografie. Schrijven is dan ook echt haar ding. Zo werkt ze als online content marketeer en heeft ze drie jaar lang haar eigen blog gehad.

Find me on: Web

10 Reacties

  1. 13 maart 2018 / 09:51

    Holy moly, dat moet schrikken geweest zijn! Ik kreeg vorig jaar voor het eerst een schok van simpele schrikdraad om een schapenweide en vond dat al pijn doen. :-/

  2. 13 maart 2018 / 11:43

    Voordat ik je artikel las dacht ik nog – ‘dit heb ik eerder gehoord toen ik op koh tao was,’ dus vind het redelijk bizar dat dit ook plaats heeft gevonden op koh tao (ik was er alleen 2 jaar eerder haha).
    Het lijkt me echt vreselijk, gelukkig ben je er heelhuids vanaf gekomen maar wat een terror lijkt me dat!

    • 15 maart 2018 / 08:15

      Voordat ik naar Koh Tao ging, had ik ook al genoeg horror verhalen gehoord. Dus ik wist dat ik op moest passen, maar zoiets verwacht je niet als je staat te douchen…

  3. 13 maart 2018 / 12:10

    Wat erg dat je zoiets moest meemaken! Het idee dat je er niet meer kon geweest zijn is gewoon vreselijk. Ik kan me voorstellen dat dit enorm beangstigend moet geweest zijn.

  4. Cor Zitvast
    15 maart 2018 / 01:28

    Tsonge tsjonge ik kan me voorstellen dat je helemaal de kluts kwijt was, dat is wel het allerlaatste waar je aan denkt, ik heb geen verstand van electra maar ls je ziet hoe al die draen som lopen dan ben jeverbaasd dat het meeste goed gaat.
    De les die ik hieruit geleerd heb is; dat ik een metalen douchekop sowieso niet vastpak en dat eentje van plastic veiliger is.
    Ik hoop dat je inmiddels weer enigzins bent vergeten en ook lichamelijk weer OK bent.

    Groetjes en bedankt voor je verhaal.

    Cor Zitvast

  5. Cor Zitvast
    15 maart 2018 / 01:30

    Ik zie nu pas dat je dezelfde achternaam hebt als de meisjes naam van m,n Moeder, maar dit terzijde.

  6. 16 maart 2018 / 22:40

    Wow, heftig! Denk je dat je een verfrissende douche neemt en dan maak je zoiets mee! Gelukkig ben je er met de schrik vanaf gekomen, het had inderdaad veel erger kunnen zijn!

  7. 18 maart 2018 / 10:38

    Ken je de film The Beach? Dan is een dame de vloer aan het schrobben, terwijl elektra draden boven haar los hangen en er vonken vanaf komen. Dat kan inderdaad in Thailand gebeuren. Maar zoiets in de douche verwacht je natuurlijk niet. Levensgevaarlijk!! Ik reis zelf regelmatig in Azië, dus ik hoop echt dat dit me nooit overkomt. Ik werk zelf voor een netbeheerder en ben dus zeker op de hoogte van de gevaren van gas en elektra. Gelukkig kwam je er goed van af, zeg. Dit had heel anders kunnen aflopen!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Zoek je iets?